Gårdsdrift i havgapet før veien kom

Før vi fikk veiforbindelse i 1973, var det tungvint å drive gårdsbruk her ute i havgapet. Går vi hundre år tilbake i tid, var lokalen eneste rutegående forbindelse med omverdenen. Den hadde anløp her på Ytre Elgsnes klokka tre om natta. På midten av 1930-tallet startet Wilhelm på Lyngmyra melkerute inn til Harstad med fiskeskøyta "Glimt", eller Glimten som den oftest ble kalt. Den hadde en 20 hestekrefters motor av merket "Grei", som for det meste var ugrei.

Etter krigen ble Grytøy - Harstad Fergeselskap stiftet. Dermed kom det i gang regulær passasjer- og godstransport på Toppsundet. Hos oss var MS Grytøy innom tre dager i uka, og nå var anløpet kvart over seks om morgenen og cirka klokka fire om ettermiddagen. Både Harstad Skipsekspedisjon og Galschiødt anskaffet store kasser med det pretensiøse navnet "stall" for transport av dyr, så etter at Ragnar bygde kai på Me-Aun, ble det mulig å sende dyr til Salgslaget i Harstad i stedet for å slakte dem hjemme. Men her på Elgsnes var det ikke kai, så alt av produkter og varer måtte fraktes til eller fra grytlandsferga i småbåt.

Det var ikke snakk om inseminering den gangen. Det ble pratet om at man hadde storokse inne i Vågen, men her ute satte man på en oksekalv som så bra ut, for å bedekke kyrne. Ofte var disse oksene små, så det var viktig å finne et sted der kua kunne stå på et lavere nivå slik at ungoksen kunne nå opp. Et slikt sted nede i Gården ble kalt Horebanken. Det var mest vårkalving, så når jobben var gjort utpå sommeren, ble oksen slaktet.

Så var det et år at ei ku sprang om utpå høsten. Både fars okse og oksene på nabogårdene var da slaktet, så det ble nødvendig å ringe til Aun for å høre om noen der hadde okse. Det ble til slutt klart at det var en okse på Inner-Aun, 7 kilometer unna. Far la grime på kua og leide den til Aun. Det viste seg da at oksen var veldig liten, så selv om man stilte opp kua ved siden av låvebrua, fikk man ikke oksen til å springe med den. Det hjalp heller ikke å strø kraftfôr framme på kuryggen.

Nå var gode råd dyre. Far fikk låne telefonen og ringte til Kasfjord for å høre om det var noen der som hadde okse, og det var det. Dermed bar det i vei opp Nakkjen på en smal og slyngete sti kloss inntil stupet ned mot Elvedalen. Videre gikk turen gjennom myr og vierkjerr over Aunfjellet til Kasfjord, 6 kilometer i til dels ulendt terreng. I Kasfjord var det okse som kunne sine saker, så jobben var fort gjort.

Men det led nå mot kveld, og det var ikke mulig å gå tilbake over Aunfjellet i mørke. Far ringte derfor til Indre Elgsnes, en gård som ligger mellom Ytre Elgsnes og Kasfjord, og som nå er fraflyttet. Han spurte om ikke Oddmund kunne komme med sjarken og hente kua. Oddmund var lett å be, så han gikk til naboen, han Jørgen, og fikk låne gammeltreroringen. Med den på slep dro han til Kasfjord hvor kua og far ble tatt om bord.

Planen var å gå helt fram til Ytre Elgsnes med kua, men på vei ut Kasfjorden økte vinden på, og treroringen begynte å skjene fra side til side. Selv om kyr pleier å stå rolig i båt, hadde kua problemer med å holde balansen. Så det var fare for å miste kua på havet midtfjords. Det ble da bestemt at man skulle prøve å komme i land i Skaret hvor det gikk sti over til Ytter-Aun.

Oddmund lot sjarken drive og hamlet treroringen inn mot land. Men med storstein i fjæra og kraftig sjøburd, var det umulig å legge til. Så da de var kommet inn mot brottene, hoppet far over bord og stod i sjø til opp under armene. Han kosset på kua og dro i grima. Og kua hoppet på sjøen og svømte i land.

Nå gjenstod bare en kilometer i mørke etter en utydelig gangsti over Skaret og fire kilometer etter kjerreveien hjem til gården på Ytre Elgsnes. Alle strabasene var heldigvis ikke forgjeves, for vel ni måneder senere fikk kua en velskapt kalv.


Skrevet ned av Tore Ruud etter muntlig overlevering